zondag 14 augustus 2011

“What do I wear in bed?

Why, Chanel No. 5, of course.”
Marilyn Monroe's beroemde woorden over het minstens even beroemd parfum van Chanel. 



Dit parfum bestaat ondertussen reeds 90 jaar en naar verluid wordt er om de 30 seconden ergens ter wereld een fles verkocht. Mijn oma heeft al jaar en dag Chanel n°5 in haar badkamerkast staan. Vroeger vond ik dit nogal een straffe geur. Ikzelf gebruikte namelijk parfums zoals Tommy Girl, Ralph by Ralph Lauren, Touch of Pink van Lacoste,... allemaal fleurige en zoete geuren. Maar de afgelopen maanden betrapte ik mezelf erop dat ik bij elke trip naar een parfumerie stond te snuffelen aan een fles Chanel n°5. En telkens besloot ik dat de geur misschien toch nog iets te volwassen was voor iemand van mijn leeftijd en misschien was de fles toch wel een beetje aan de dure kant, maar toen ik gisteren voor de zoveelste keer in een parfumerie stond en me luidop afvroeg of ik nu wel of niet de sprong zou wagen, nam het vriendje het heft in handen. Hij nam een fles en ging naar de kassa. Ik mocht wel zelf afrekenen (soms gaat romantiek volledig verloren aan hem), maar ik was al dolgelukkig dat ik eindelijk een fles Chanel n°5 in mijn bezit had. 


Het vriendje had gekozen voor een fles van 50 ml en deze kostte mij € 57,76. Normaal gezien kost 'ie € 72,20 maar als je bij Planet Parfum een plus card van Delhaize kan voorleggen, krijg je 20% korting. Dit geldt bovendien voor ALLE producten van Planet Parfum. De overige prijzen die ik me nog kan herinneren, zijn € 113 voor 100 ml en € 182 voor 200 ml. Het gaat hier wel om de prijzen voor een fles eau de parfum. Eau de toilette is steeds goedkoper. Parfum is in feite een mengeling van oliën en extracten en alcohol. Hoe meer alcohol gebruikt wordt om de oliën en extracten te verdunnen, hoe goedkoper het product. Parfum in zijn puurste vorm wordt extract of extrait perfume genoemd. Een trapje lager vind je eau de parfum. Hierna komt eau de toilette en helemaal beneden vind je eau de cologne. 

Wat ik wel een beetje spijtig vind, is dat de tester in de winkel een fles met verstuiver is, terwijl de fles in de verpakking een echte fles is. Hierdoor verschilt de geur van de tester toch wel wat met de geur van de eigenlijke fles. 


Maar bon, ik vind hem nog steeds super ruiken. Misschien dat ik wel een verstuiver ga kopen. Om helemaal het luxe-gevoel te hebben, zeg maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten