woensdag 3 augustus 2011

Mimi en de tandarts, deel zoveel.

Voor degenen die mij op Twitter volgen, weten dat ik gisteren een paar uurtjes bij de tandarts vertoefd heb. Door het geklungel van mijn vorige tandarts moest ik vier tanden naast elkaar ineens laten uitboren en vullen. 6 weken later was het tijd voor de permanente vullingen. Gedurende 2 en een half uur heb ik me zo sterk mogelijk proberen houden. Geprobeerd, want eens de eerste ronde verdovingen uitgewerkt waren (ik breek blijkbaar snel verdovingsmiddelen af), kon ik janken van de pijn. Uiteindelijk zijn de tranen uitgebleven, maar het was dus duidelijk tijd voor de tweede ronde verdoven. In de tijd dat de verdoving moest inwerken, heb ik een aantal vragen aan mijn tandarts gesteld, iets wat ik doe als ik zenuwachtig ben. 

Eén van mijn dringende vragen was: "Waar gaat het speeksel van de speekselzuiger naar toe?" Hey, ik heb niet gezegd dat ik levensbelangrijke vragen stel wanneer ik zenuwachtig ben. In ieder geval heb ik gisteren geleerd dat het speeksel van de speekselzuiger door een speciale filter moet om de zware metalen te scheiden van het water. Tandartsen geven om het milieu, who knew? 

Een volgende vraag was: "Klopt het dat poetsen met bicarbonaat je tanden witter maakt?" 


En wat hebben we geleerd? 


Een tand bestaat uit een laagje glazuur aan de buitenkant. Dit glazuur is doorschijnend zoals een raam. Aan de binnenkant is de tand zo geel als een boterbloem. Als je tandpasta met whitening effect gaat gebruiken, schuur je de glazuurlaag. Hierdoor wordt deze laag dunner en ga je de gele binnenkant beter zien. Eigenlijk vererger je het gewoon. Tandpasta bestaat namelijk uit zand en crème. Tandpasta met whitening effect bevat zandkorrels die eigenlijk te groot zijn. Mijn tandarts vergeleek het als je tanden poetsen met Vim (een product dat ik gebruik om mijn wc en gootstenen mee zuiver te schrobben). Bicarbonaat is eigenlijk ook een schuurmiddel eens vermengd met water. Dus bicarbonaat is a no go. Whitening tandpasta is eveneens niet echt aan te raden.


Van hieruit vloeide het gesprek over in tanden bleachen. Akkoord, je tanden zien er witter uit, maar op lange termijn zijn de resultaten niet te voorzien. Je gaat weerom je glazuurlaag verdunnen en je gaat bovendien de chemische structuur van het bouwmateriaal van je tand wijzigen waardoor bacteriën gemakkelijker toegang krijgen tot de tand.


Het beste dat je kan doen, is je tanden poetsen met gewone tandpasta en geen koffie, thee of rode wijn drinken. Tanden poetsen is voor mij geen probleem, 's morgens goed poetsen, 's avonds voor het slapengaan nog eens poetsen en spoelen met Listerine. Koffie, thee en rode wijn laten zal moeilijker worden.


Bij mijn volgende afspraak vraag ik hem eens wat meer informatie over flossen. Sommigen zeggen dat het gezond is, anderen zeggen van niet. Ik ben benieuwd.

1 opmerking:

  1. Vragen die handel van flossen.
    Ik moet van mijn tandarts telkens ik poets flossen !! pijnlijke affaire, maar wel noodzakelijk om tandplak geen kans te geven!

    let me know,

    Melissa

    BeantwoordenVerwijderen