maandag 18 juli 2011

New York: Where to shop

Ongeacht wat je zoekt, New York is the place to be. Opgelet, de prijzen die op het product staan, zijn niet de definitieve prijzen. Je moet op het totaal bedrag nog sales tax betalen die voor New York 8,875% bedraagt. 

Beauty-wise:
Als je geen vast merk hebt, is Sephora een goede uitvalsbasis. De meeste merken zijn er te vinden en aan veel goedkopere prijzen dan in Europese winkels. Alles op gebied van schoonheid en lichaamsverzorging kan je er vinden: haarproducten, make-up, reiskits, badproducten, deodorants, zelfs blaarpleisters, haardogers, ontkrullers, krulijzers, make-up borstels, ... Wees niet verlegen om aan de kassa om samples te vragen. Sommige verkopers kijken je misschien raar aan, maar hey, wie niet waagt, niet wint.

Mensen die wel een vast merk hebben, kunnen het gedrum van de Sephora-shoppers skippen en rechtstreeks naar de winkel van het betreffend merk gaan. Ik haalde mijn hartje op in de M.A.C. flagshipstore op Times Square. Mijn pro-palette werd goed gevuld aan 11 USD (ongeveer 7,8 euro tegenover 11,5 euro in België) per refill. Zelfs als je niet van plan bent om er iets te kopen, is het toch een aanrader. Er lopen ongeveer 10 MUA's tegelijk rond, die allemaal even uniek van uiterlijk (bijvoorbeeld een obese man van middelbare leeftijd met een overkam, een topmodel, een gothchick, een gast weggelopen uit een aflevering van the Fresh prince of Bel-Air) en even hyperactief zijn. Ze dansen en dartelen door de winkels, trakteren je op hun beste Beyoncé-imitatie en staan je met raad en daad bij. 




Een andere winkel waar ik me heb laten gaan, is Inglot. Deze winkel ligt ook aan Times Square, tegenover het Crowne Plaza hotel. Super goedkoop en super van kwaliteit. Hier lopen wel een pak minder MUA's rond dan bij M.A.C. waardoor je lang moet wachten op hulp. En met lang, bedoel ik echt lang. Ik moest ongeveer een half uur wachten vooraleer iemand me kon komen helpen. Normaal gezien was ik het al lang afgetrapt maar aangezien Inglot niet beschikbaar is in België en het de laatste dag was dat we in New York waren, heb ik braaf gewacht en zowat alle kleuren oogschaduw die ze aanboden geswatched. Een custom palette , genaamd Freedom System Palette, met 10 kleurtjes kost 50 dollar. Wat zei ik, super goedkoop. Het concept is hetzelfde als het pro palette van M.A.C. Je kan ook een kleiner palette kiezen, of een gemengd palette met oogschaduw, blush en lipgloss. Verder kan je kiezen tussen ronde of rechthoekige refills. De prijzen variëren naar gelang hetgeen je kiest. Een echte aanrader zijn de nepwimpers. Voor een zacht prijsje van 10 tot 14 dollar mag je eens zot doen. Vergeet niet om een tubetje wimperlijm te vragen want dat zit niet in het doosje. 




Mijn ontdekking waar ik dolgelukkig om ben, is Duane Reade, een drugstore met allerlei make-upmerken, onder andere O.P.I. Voor elke Starbucks kan je een Duane Reade vinden. Ik zal zeker niet moeten vertellen dat ik met een paar flesjes O.P.I. terug naar België ben gekomen. Voor 8,5 dollar (tegenover 14 euro) per flesje, wat wil je meer? Als je een Duane Reade binnenstapt, wandel ook eens door de apotheek-afdeling. Hilarisch wat er daar eigenlijk allemaal verkocht wordt. Maar tegelijk was ik ook dankbaar voor de giga-pot Ibuprofen die ik daar kon kopen. Tandpijn, zucht. Een pot met 500 pilletjes kostte 16 dollar. Ik kan nu waarschijnlijk tot aan mijn menopauze pijnlijke krampen wegslikken. 

Clothing-wise
Voor elke portemonnee is er een winkel in New York. Haute couture, off the rack of thrift, you name it, they got it. Een wandeling over Fifth Avenue en Madison Avenue hoort natuurlijk bij de New York shopping experience, alsook een bezoekje aan Saks en Macy's. Ga gerust de winkels binnen. In tegenstelling tot de meeste winkels in België en omstreken word je niet buiten gekeken of als een crimineel die op het punt staat om haar slag te slaan rond gevolgd. In Saks stond ik naar een handtas van Chanel te kijken en kreeg ik hem prompt in mijn handen gestoken door de verkoper. Een goede verkoopstruc natuurlijk, want als ik 3200 euro op overschot had, had ik 'em gekocht.  De handtassen van Marc Jacobs kregen extra aandacht in Macy's, maar jammer genoeg was de tas die ik wou niet meer op voorraad.  Bij Louboutin gebeurde er iets dat ik nooit verwacht had. Niet ik, maar het vriendje paste een paar schoenen. Ik ben beschaamd om het te moeten toegeven, maar ik was blij dat ze niet goed zaten want no way dat het vriendje voor mij een paar Louboutins gaat hebben. 

Leuke winkels met grote merken zijn Century 21 en Nordstrom. Bij Century 21 hoort een aparte schoenenwinkel waar je een paar Jimmy Choo's voor 120 dollar kunt kopen, handtassen van Marc Jacobs kosten maar 250 dollar, zelfs make-up van Chanel kan je aanschaffen aan sterk verminderde prijzen. Het gaat hier wel steeds om items van last season, maar last season in Amerika is vaak this season in Europa. Bij Nordstrom aan Herald Square kunnen vooral mannen hun hartje ophalen. Een Hugo Boss kostuum voor 350 dollar, check, een das van Calvin Klein voor 16 dollar, check check. 

De winkel waar ik het meest uitgegeven heb, is een winkel waar ik het helemaal niet van verwacht had, namelijk Victoria's Secret. De BH's zitten ongelooflijk goed. Ik heb als kind een aantal ribben en mijn borstbeen gebroken waardoor mijn borstkas scheef gegroeid is. Je ziet er niets van maar BH's dragen kan enorm pijnlijk zijn voor mij. Als een beugel of een bandje verkeerd duwt op een stukje geheeld bot voelt het aan alsof heel mijn borstkas blauw is. Maar met de BH's van Victoria's Secret heb ik dat probleem niet. Ik heb me dan ook ineens 3 BH's aangeschaft met bijbehorende slipjes, dan nog een 9tal losse slipjes, 3 cami's, 2 shortjes en 2 slaapkleedjes. Genoeg voor een winterslaapje dus. Victoria's Secret is bovendien de enige winkel (waar ik geshopped heb) die geen sales tax aanrekent. Hooray for Vicky!

Nog een echte aanrader is American Apparel. Niet omdat het zo'n fantastisch merk is ofzo, maar als je er graag spullen van hebt, koop dan zeker een mooi voorraadje in Amerika. Het prijsverschil naar Europa toe is gigantisch.

Ik keek uit naar een bezoekje aan Forever21 maar dat draaide uit op een sisser. De winkel was veel te druk, de muziek stond veel te luid, de belichting was te psychedelisch en de verkopers te hyperactief. Exit Mimi => vriendje happy. 

Everything else-wise
Een andere winkel waar mijn kredietkaart heeft afgezien, is Barnes & Noble. Ik ben een sucker voor boeken. Ik probeer ook van elke stad die ik bezocht heb een kookboek met streekgerechten mee te nemen. Het grappigste item dat ik gekocht heb is een comic book van Marvel genaamd Muhammad Ali vs Superman. Om mijn comic book collectie uit te breiden natuurlijk! Een ander grappig boek waar ik al een tijdje naar op zoek was, is Are you hungry tonight, een kookboek met de lievelingsrecepten van Elvis Presley. Van het vriendje kreeg ik een speciaal cadeautje waarover ik in een volgende blog ergens de komende week meer zal vertellen. 

Mijn superontdekking Duane Reade bleek een uitgebreide tijdschriften aanbod te hebben waarvan ik dankbaar gebruik heb gemaakt. Verder heb ik genoeg snoepgoed gekocht om heel mijn gebit kapot te snoepen. Doordat er zoveel DR's verspreid in New York waren, konden we steeds koude frisdranken en water kopen tegen normale prijzen en kon ik ook mijn dagelijkse portie fruit naar binnen werken. 

Aan snoepwinkels is er geen tekort in New York: M&M-WorldHershey'sEconomy Candy,... toch wel een kort bezoekje of op zijn minst een tussenstop waard. De eerste twee profiteren serieus van hun naam, denk 14 dollar voor 400 gram M&M's of 2,5 dollar voor een doosje snoep dat bij DR 1,50 dollar kost. Economy Candy is daarin, wel, economischer, maar moeilijker te bereiken. Deze winkel ligt een stuk buiten het centrum, maar is een echte aanrader. 





Buiten boeken en make-up heb ik een zwak voor speelgoed. Toch heb ik maar twee minuten doorgebracht in Toys-R-Us. Hysterische kinderen en een penetrante urinelucht in de speelhoek waren meer dan ik na een vlucht van 8u aankon. Een paar dagen later wandelden we toevallig voorbij een Scholar's Choice. Veel rustiger en veel aangenamer dan Toys-R-Us, maar ook wel wat duurder. De Disney Store is een leuke winkel als je in een nostalgische bui bent. De prijzen vallen mee gelet op de naam. 

Begint het te kriebelen om ook eens te gaan shoppen in New York? Hier zijn een aantal survivaltips:
- zorg ervoor dat je op voorhand een metrokaart hebt, zodat je niet met allemaal zakken in je handen moet rommelen in je handtas voor geld.
- een stadsplan met daarop de plaatsen aangeduid die je wil bezoeken is praktisch
- draag platte, gemakkelijke schoenen
- draag gemakkelijke kleren
- neem in je handtas passokjes mee zodat je geen winkelsokken moet aandoen
- doe geen make-up op: je kan je steeds laten opmaken in een make-upstore en als je geen make-up op hebt, kan je de kleren die je past niet besmeuren want zweten zal je!
- sleur geen flesjes drank mee: je kan overal iets te drinken kopen. 
- als je met meerdere mensen gaat winkelen, spreek een rendez-vous plaats af voor het geval je elkaar kwijt geraakt, want dat zit er dik in
- werk van één uiterste punt gelegen van het hotel tot het ander uiterste punt toe, zodat je in het midden van de dag een deel van de buit kunt droppen


Zo, dat waren de winkels die mij zijn bijgebleven. Een shoplog met swatches en foto's volgt.

2 opmerkingen:

  1. zalig gedaan meid! :D Superleuk geschreven en nog eens informatief. Ik ben alvast jaloers op je en ga ooit ook eens in new york geraken ;) x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Probeer dan in oktober-november of maart-april te gaan want de temperaturen in de andere maanden zijn ondraaglijk!

    BeantwoordenVerwijderen