maandag 25 juli 2011

Doing good!

Ik probeer minstens één goede daad per week te doen. Dit kan iets kleins zijn, zoals de deur openhouden voor iemand of iets groots, zoals voor een bepaald bedrag per maand peter of meter worden van een asieldier. Ik ben begonnen met één goede daad per week, maar ik betrap mezelf erop dat ik steeds meer wil doen. De deur openhouden is pure routine geworden bij mij. Het kost je maximaal een halve minuut om eventjes de deur open te houden voor iemand die (ja, soms wel traag) aangewandeld komt. Ik vraag vaak aan oudere mensen of ze hulp nodig hebben met over steken, ik raap altijd kleren op die in een winkel op grond gevallen zijn, ik laat mensen voor in de supermarkt. Het kost je maar enkele minuten van je tijd.

Vandaag heb ik een slechte dag. Ik voel me rot in mijn vel. Opstaan zag ik niet zitten. Aankleden al helemaal niet. Make-up op doen, ho maar! Maar, het vriendje heeft vandaag een lange werkdag en ik wil hem verrassen met zijn lievelingsmaaltje, dus schoot ik in mijn gemakkelijk jeans en trui, trok ik platte schoenen aan, en vertrok ik richting de stadsfeestzaal. Degenen die Antwerpen kennen, weten dat je dan ofwel langs de Meir ofwel langs hopland moet. Ik koos voor de Meir, want ik wou nog snel even in de H&M binnenspringen omdat ik op de website een supermooie outfit had gezien, namelijk deze:


Bron: H&M

Aangezien ik toch in de H&M was, besloot ik wat extra blouses te kopen. Binnen exact een week ben ik namelijk student-af en word ik een echte werkmens. That calls for a make-over! Naast twee blouses kocht ik een kleedje, twee shirtjes, een paar ballerina's, een jumpsuit, twee cardigans en de outfit hierboven. Afgelopen vrijdag en zaterdag had ik me al een aantal broeken, hemden, bolero's, truitjes, etc. gekocht. Combineer dit aankoopgedrag met goed willen doen, en je krijgt dit: voor elk gekocht item, breng ik één ander kledingstuk naar spullenhulp. Yes mam, sure sir, ik ben grote schoonmaak aan het houden in mijn kleerkast. Ondertussen heb ik al meer dan één voor één aan spullen uit mijn kast gezwierd, maar voor het eerst vandaag voelt de dag niet zo zwaar aan. Alles wat ik een jaar niet meer heb aangedaan, niet meer past (geen foefjes van dieet gebruiken!) of niet meer geschikt is voor mijn job, plooi ik netjes op en breng ik morgen naar spullenhulp. Het verbaasde me hoeveel kledingstukken ik gewoon vergeten was. 

En daarom wil ik jullie vandaag vragen om jullie kleerkasten open te trekken en alle spullen die jullie niet meer dragen, vergeten zijn, niet meer passen, niet meer mooi vinden eens op een hoop te leggen. Met deze hoop kunnen jullie een pak minderbedeelde mensen helpen. Als jullie dit zelf niet zien zitten, moedig dan vrienden, vriendinnen en familieleden aan om gewoon eens even in de kleerkast te kijken of er ook maar één stuk is dat weg mag. 

Vandaag of morgen post ik foto's de spullen die ik zal doneren. 


5 opmerkingen:

  1. Super idee!
    Doe ik eigenlijk ook aan de start van ieder seizoen !
    Grtz
    Melissa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat is al een voornemen van ongeveer een 6mnd en mijn limiet is in zicht ik heb nog welgeteld 2 weken omdat te doen ik ben zelf benieuwd

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Melissa: maar met het weer van tegenwoordig heb je iedere week een ander seizoen :)
    @ anoniem: gewoon alles uit uw kast smijten, dan moet je wel alles doorgaan en opnieuw opplooien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb dit voor de vakantie gedaan, samen met le husband hebben we 3 vuilzakken gevuld #saywhaaaat

    BeantwoordenVerwijderen