vrijdag 20 mei 2011

Kwartaalquotum

Zoals beloofd een woordje uitleg bij mijn kwartaalquotum.

Twee jaar geleden ben ik met het vriendje naar London geweest.
And I am ashamed to admit it, maar daar gaf ik op 5 dagen al het geld uit dat ik op een ganse zomer verdiend had. Erg, erg, erg!


Ik voelde me zo rot, ondanks alle leuke spulletjes, dat ik besloot om een handelsembargo met mezelf op te leggen.

Het eerste dat gereguleerd werd, was mijn oorbellenobsessie. Mijn doel is om voor elke dag van het jaar een paar oorbellen te hebben. Op dat moment zat ik aan een 130 paar. Ik legde voor mezelf het verbod op om gedurende een half jaar oorbellen te kopen. Moeilijk, maar haalbaar.

Het tweede dat gereguleerd moest worden, was mijn algemeen aankoopgedrag. Ik mocht niet meer dan 50 euro per maand uitgeven aan kleren. Moeilijk, maar dankzij tweedehandswinkels zoals de think twice was het haalbaar.

Het derde waaraan gewerkt werd, was mijn sushiverslaving. Wekelijks sushi eten kan in een maand al snel oplopen tot 60 euro. Of op een jaar 720 euro. Dit bleek het zwaarst voor mij. Mijn treinritje naar huis voelde niet meer compleet.

En als laatste mocht ik geen tijdschriften meer kopen. Ik kocht namelijk op een maand: 4x flair, 1 x elle, 1x celebrity, 1x cosmopolitan, 1x glamour en 1x glam-it. Goed voor 8 + 4,95 + 2,99 + 4,95 + 2,95 + 2,95= 26,79 euro. Of op een jaar 321,48 euro. Ik had dus jaarlijks een paar Blahniks aan papier in huis! Geheel in de spirit van onderzoeksjournalistiek ben ik eens gaan piepen naar de huidige prijzen van de tijdschriften. And yes, they went up!

Maar, na een jaartje minderen met oorbellen, kledij, sushi en tijdschriften heeft de big spender in mij nieuwe uitgaveposten ontdekt, namelijk: schoenen, tassen, haaraccessoires en make-up.

Dus moet ik mijzelf een nieuw reglement opleggen.
- per kwartaal mag ik maar 3 paar schoenen kopen
Met mijn bigfootpoten (die ik lovingly vooten noem) mag dit geen probleem vormen, vindt namelijk maar eens een deftig paar schoenen in maatje 41. Ik zei het: bigfootpoten!
- maximaal 2 designerhandtassen per jaar
Gelukkig tellen cadeautjes niet, dus mag ik dit jaar nog steeds 2 tassen kopen
- per maand maximaal 25 euro voor haaraccessoires
Dit is een tijd lang erg goed gegaan, aangezien ik mijn heuplang haar tot net boven mijn schouders had laten kortwieken. Maar nu begint er weer wat lengte in te komen.
- per maand maximaal 50 euro aan make-up uitgeven
Dit gaat nooit lukken. Ik bedenk zelf als excuses als: uitgaven in dollar tellen niet mee, want de regels zijn duidelijk en de regels slaan op uitgaven in euro.

In juli ga ik naar NY.
Dan begint net een nieuw kwartaal.

Louboutin, Choo, Blahnik: here I come!


Hebben jullie een koopobsessie/koopquotum?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten