dinsdag 1 mei 2012

Battle of the spot treatments

Hoewel ik al een even geen dartel veulentje meer ben, word ik soms geplaagd door een jeugdpuistje. Het bewijs dat ik nog niet oud en versleten ben, kuch! Die initiële vlaag van nostalgie maakt heel snel plaats voor een "aaargh, whyyy???"-gevoel. 

Over de jaren heb ik verschillende producten (van clearasil tot cortisonezalf) en trukjes (van tandpasta smeren tot een regendans opdragen aan de pukkelgoden) uitgeprobeerd. Aangezien niets 100% hielp, ben ik nog steeds als een klein kind in een snoepwinkel (eerder een pukkelige tiener, maar bon) wanneer ik spot treatment producten zie. Twee van die producten bespreek ik vandaag in een epische clash. 



Lush - Grease Lightning
Deze gel bevat (o.a.) aloë vera en tea tree. Aloë vera staat bekend voor zijn kalmerende werking, terwijl tea tree naam heeft gemaakt als zijnde ontsmettend. True story! Dit product zou dus ideaal moeten zijn voor ontstoken, pijnlijke pukkels. En inderdaad, de ontsteking mindert en de pijn trekt weg, maar,  (ja, er is een maar, ook ik kan kritisch zijn als het aankomt op Lush) de pukkel blijft zichtbaar. Bovendien droogt bij mij de huid rondom de pukkel uit.

Het product zelf is grappig van structuur. Het heeft wat weg van een flubberige snottebel. I know, doesn't sound appetizing, maar de geur ervan is echt zalig, tenminste als je houdt van kruiden zoals lavendel, rozemarijn en thijm. 

De dispenser is aan de onpraktische kant, wat het doseren moeilijk maakt. Met één lichte duw op het pompje komt er genoeg uit voor mijn hele kin in te smeren. 

Pro: pakt de ontsteking aan, dus minder kans op littekens + diervriendelijk
Contra: de pukkel blijft zichtbaar + droogt huid uit.
Prijs: 9,25 euro voor 40 gr.
Beschikbaarheid: In de Lush winkels (Antwerpen + Brussel) en online

La Roche-Posay - Effaclar Duo
Een bespreking van dit product konden jullie al hier vinden. In principe moet je de effaclar duo gel over heel het gezicht aanbrengen, maar ik heb ondervonden dat het ook prima werkt als je het rechtstreeks op een pukkel aanbrengt. De pukkel wordt minder rood en kleiner zonder de huid uit te drogen. In tegendeel, de huid rondom de pukkel wordt extra gehydrateerd en voelt zacht aan. De ontsteking trekt  echter minder snel weg dan bij Grease Lightning. 

De structuur van het product situeert zich ergens tussen een crème en een gel. De geur is niet slecht, maar wel sterk. 

Effaclar Duo zit in een tube met een smalle teut, waardoor je gemakkelijk de juiste hoeveelheid eruit kan knijpen.

Pro: droogt niet uit + gemakkelijke dosering + effectief
Contra: werkt niet zo snel als Grease Lightning + niet diervriendelijk
Prijs: Ongeveer 14 euro voor 40 gr
Beschikbaarheid: in de apotheek.

Conclusie
Ben je diervriendelijk ingesteld en moet het snel vooruitgaan? Kies dan voor Grease Lightning.
Ben je praktisch ingesteld en wil je jouw huid tegelijk verzorgen? Kies dan voor Effaclar Duo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten