donderdag 14 maart 2013

Mimi's Book Club!

Dames en heren! Nieuw op BibiLovesNana: Mimi's Book Club, of MBC if you please. 

Ik hou van lezen. Altijd al gedaan. Op mijn 12de verjaardag mocht in van de bibliothecaris van onze lokale bibliotheek eindelijk boeken van de volwassenafdeling lezen. Wat op dat moment nog voorbehouden was voor 16-plussers. Waarom mocht ik dat? Omdat ik zo wat alle mogelijke boeken van de kinderafdeling reeds gelezen had en omdat mijn leesniveau blijkbaar aan de hoge kant was. Kennen we het nog? 6 pijltje? 7? 7 pijltje? De leesmoeders op onze basisschool zwierden ons met cijfertjes en pijltjes rond de oren. Niet dat ik hier veel last van had, want sinds het derde leerjaar had ik niveau 9 pijltje en las ik helemaal alleen. Elke week een ander boek, want aja, ik las ook thuis voor de fun, he! Klasgenoten lazen boeken à la De babysitters club en Vampier in de school, ik las Niets was meer hetzelfde van Sue Welford of Boerenpsalm van Felix Timmermans.  In het middelbaar koos men voor het boek met de minst aantal bladzijden voor boekbesprekingen, ik las kloefers als De Stam van de Holenbeer uit in een week. En ook al moesten we dat jaar maar 2 boeken bespreken, las ik dat jaar alle boeken van de aardkinderen. Op een tweetal maanden. Zo maar. 

Aan de unief had ik nog nauwelijks tijd voor te lezen. Wel ja, ik las, maar niet voor het plezier en zeker niet voor ontspanning. Tijdens een vakantiejob met af en toe wat doodse momenten, raadde een collega mij tijdens de laatste twee weken van mijn job de boeken van Karin Slaughter aan. Op twee weken tijd had ik drie boeken gelezen. Wat had ik dit gemist! En toch, door het jaar lezen lukte gewoon niet. 

Maar nu is Mimi een werkmens, en nu is er dus weer wat tijd voor ontspannende lectuur. 

Ik ga proberen om één keer per maand niet zo zeer een boek te bespreken als het eerder aan te raden en jullie er warm voor te maken. Of toch op zijn minst proberen om één iemand te inspireren om eender welk boek vast te pakken en het te lezen. Want lezen is leven! 

Morgen: Sylvia Plath - The Bell Jar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten